Till toppen

Swaddle filtar

Här hittar du swaddle filtar i bambu och ekologiskt bomull. Tyget hjälper kroppens värmereglering att fungera naturligt och ser till att din bebis temperatur regleras automatiskt. Väven är mjuk och skön mot huden och anpassad för dagligt bruk. Ju mer du tvättar filtarna desto mjukare blir dem.

Våra swaddles fungerar bra som filt i barnvagnen sommartid, som amningsskynke, som sjal eller sarong på stranden, som skydd på suffletten när du låter barnet ligga och sova ute, som snuttefilt, eller som ett portabelt underlakan till spjälsängen/resesängen eller på skötbordet – Ibland så har du inte tillgång till ett traditionellt skötbord. När soffan, vagnen eller sängen får fungera som plats för blöjbyte så är det bra med en swaddle filt. Den tar minimal plats i skötväskan



Vad är att Swaddla sin bebis?


Swaddling är en uråldrig tradition och är vanligt i t.ex. USA och Australien.
Dr. Claire McCarthy från Harvard Medical School beskriver för- och nackdelar med att swaddla:

Det får barnet att känna sig trygg genom att simulera miljön inne i livmodern. Det hjälper många barn att sova bättre och har visat sig vara extra bra för barn med neurologiska problem, kolik eller barn som föds med ett drogberoende. Det hjälper även barn att somna på rygg och är därför bra för att förebygga SIDS (sudden infant death syndrome). Om barnet väcker sig själv med viftande armar (mororeflexen) kan det vara frestande att lägga barnet på mage, men att swaddla barnet på rygg är säkrare med tanke på SIDS.

Nackdelarna kan vara att hård swaddling kan förvärra höftproblem, lös swaddling kan orsaka kvävning och ett swaddlat barn som läggs på sidan eller magen har ökad risk för SIDS. 

- Lägg alltid ner barnet på rygg. (När bebisen kan börja vända sig själv ska hen inte swaddlas. Mororeflexen avtar dock oftast efter ca tre månader och därför också behovet för att swaddla). Använd inte en lös filt som kan lossna och hamna framför ansiktet.

Vill du läsa mer om vad Dr. Claire McCarthy skriver om Swaddling tryck här